Tuesday, April 19, 2011

interview TESL (pengalaman)

assalamualaikumwarahmatullahhibarawakatuh....baik la sila duduk ye anak-anak..hehe..(praktis jadi cikgu) okeh...hang pa semua yg dah baca entry interview TESL yang lepas mesti korang dah tahu bahawa senye aku menghadiri temuduga pada 16/4 (UiTM) dan 19/4(IPG) ni....(maaf kalau ada yang terasa tertipu pasal entry tu..heh..) okeh...kali ni aku akan totally citer pasal pengalaman aku dan maybe berkongsi sedikit tips...maybe la...haha..

firstly kite start kat interview TESL kat UiTM ye... seperti yang korang jugek tau bahawa aku dan en.fatahul menghadiri temuduga yang sama pada hari yang sama dan juga tempat yang sama...aku bersyukur sangat2 sebab ada geng..heh.. pertama2 sekali aku dan calon2 tesl ni pun masuk dewan untuk ujian bertulis..aku dan en.fatahul mendapat panel ke dua..(smua sekali ada 3 panel) ujian bertulis(30 minit) tu lebih kurang mcam soklan SPM B.I tapi lebih simple la...15 soalan reading comprehension dan satu soalan pasal writing..and guess what? soalan writing tu pasal facebook...hahaha... ok..pastu kami berangkat ke tempat temuduga..namun disebabkan nama aku and fatahul ni agak lama lagi utk dipanggil so, aku follow fatahul berkelah kat kereta beliau bersama-sama ibu beliau..hee..selepas tu kami pun gi balik kat tempat temuduga tu..tunggu punye tunggu tibe le giliran en.fatahul..dalam 15-20 minit fatahul pun kuar dengan muka lega dan tenang...pastu fatahul pun share le soalan pe yg ditnye...then, lepas tu time break (turn aku tak tiba agi) disebabkan terlalu lama aku suruh fathul balik dulu..pastu aku teruih gi surau nak sembahyang..balik dari surau tu (hujan agak lebat) aku dgn kontrol ayu+comel menuruni tangga dan tiba2!! kelepek..aku jatuh tangga malu dan sakit tak yah citer la..(semua pandang lak tuh!!) then pukul 2 sambung balik tak lama pas tu turn aku..dgn hati yg kacau+nervous aku pun masuk...(debar2 nih!!) aku jawab semua soalan mereka..dengan nada orang nak time hkuman gantung..haha..soalan yg ditnye ialah...
  1. tell me about your kampung.(nak aje aku jawab, ada byk durian nme pun bkit durian hehe..)
  2. tell me about your self
  3. what do you do in the free time(facebook time...)
  4. what of advantanges of facebook(aku tau korg mesti ley jawap..heh)
  5. who is minister of education(thanks abah..sbb gtau wani..hehe)
then muka dy ala2 tak puas hati bile tahu aku tak masuk debat...mimik mereka agak me-psycho hotak aku nih...TAMMAT

okeh..time story for IPG...hehehehe...sape kate interview IPG susah tahap dewa??!! sape?? huh..wat penat je aku risau setengah mati..padahal simple je interview..and2....BEST sangat..hehe..aku gi interview bertemankan awek kesayangan aku cik. Amalina..interview tu ada 3 sesi semua sekali.. ujian INSAK(akan ku story pe bende alah ni), interview berkumpulan(ni yg korang takut ker??) lastly individual interview... ujian INSAK ni ada 135 soalan yg perlu dijawab dalam 30 minit..pe?kejap je? soalan senang tak kan nak bagi sampai 5 jam kut..hagak2 le.. INSAK ni totally to determine our personality..sape yg pernah masuk bilik kaunseling mesti pernah jawab soalan2 personaliti ni..don't worry soalan ni tak da kaitan dengan PIPP ke, PPSMI ke grammar ke or whatever la...then sebaik je lepas ujian tu aku pun gi sesi 2 lak yakni interview berkumpulan...dalam satu kumpulan ada 6 org..so, kami dibagi satu tajuk then bincang...dalam bahasa melayu..haha..best kan? aku dapat tajuk perlancongan...bantai citer je..dalam satu bilik satu kumpulan...jgn risau la sape yg bakal di temuduga tu ye..interviewer tu pun kind a nice guy...boley make u olls relax..hee..then, tibe la saat dan ketika utk ditemuduga(nseb bek aku tak jatuh tangga agi kali ni..hehe) masuk je bilik tu dy suruh duduk..then mcm soalan biasa la tanya...
  1. tell me about yourself(citer skali pasal knpe nk jd ckgu)
  2. what kind method will you use if you be a teacher
  3. apa pandangan awak tentang pendidikan seks
  4. awak tahu pasal kksr?(thank god aku ada wat research pasal bnda ni)
ahaha..yang paling best nye soalan no.3 dan no.4 ni dalam bahasa melayu...apa??tak pecaya..mula2 aku pun..macam eh? sure ke ni? tapi lepas dy sruh aku jawap dlm bahsa melayu plus sememangnye dy pun tnye dlm B.M aku pun jawap le...(tak bek ingkar do..haha)aku nak ingat kan sila wat preparation pasal latest news of education... ahaha..aku pun macam tak caya je..penat2 aku risau setengah mati pasal interview yg korang cakap macam nak gi hukum gantung je tu..tapi alhamdulillah semua bagi aku tidak lah sukar macam yg aku bayangkan je...tapi pepepun semua bergantung pada rezeki kan..aku pun tak ley cakap lebih2 sebab aku tak tau takdir aku macam mana agi kan...so, doa2 la aku dapat tawaran dari kedua2 yg aku gi interview ni ye??syang korang lah..hehe

doa2 le aku dapat..aku dh jatuh ati lak pada TESL ni ha...huhu





p/s: thanks to fatahul becoz give a lot of info..thanks to my beloved sebab sudi teman aku ye....pray the best for us ye u ollss...hehe

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...